Ar žinojote, kad...

2016-08-23 13:19

Ar žinojote, kad...

 

   ES maksimalią cukraus rekomenduojamą paros normą padidino iki 90g? Pasaulio Sveikatos Organizacija (Jungtinių Tautų padalinys) siūlo suvartoti ne daugiau 50g, o Amerikos širdies asociacijos medikai ir mokslininkai primygtinai rekomenduoja vyrams neviršyti 37,5g, o moterims – 25,2g paros normos.

   Daugelis mokslininkų bei gydytojų neigiamai vertina rafinuotą cukrų. Dažnai “baltąja mirtimi” vadinamas produktas gądina mūsų dantis, rūgština visą organizmą, sutrikdo mineralų balansą, iš kaulų „išplauna“ kalcį ir taip ilgainiui gali juos susilpnindamas privesti iki osteoporozės – kaulų tanko išretėjimo. Manoma, kad šis saldus produktas skatina ankstyvą senėjimą, gali sukelti įvairias autoimunines ligas, iššaukti įvairias alergijas maistui ir nutukimą. Jei iš cukraus gauta energija nėra išeikvojama užsiimant fizine veikla, jos perteklius organizme paverčiamas riebalais, kurie daugiausia kaupiasi liemens bei klubų srityje.

   Viršydami rekomenduojamą cukraus normą apkrauname kepenis. Cukrų kepenys perdirba į riebalus, kurie patenka į kraują. Pusiausvyros palaikymui kasa ima gaminti daugiau insulino. Per ilgesnį laiką išsivysto atsparumas insulinui, vadinamas metabolinis sindromas, kuriam pirmiausia būdingas nutukimas. Negydomas metabolinis sindromas didina širdies ligų riziką ir 10 kartų padidina riziką susirgti II tipo cukriniu diabetu, kuriuo kiekvienais metais suserga vis daugiau žmonių. Per dešimtmetį susirgimų cukriniu diabetu skaičius tarp vaikų (0–17 metų) padidėjo daugiau nei 60 proc.

   Dar 2014 metais siekdama apsaugoti vartotojus nuo cukraus pervartojimo Europos Sąjunga įpareigojo pramoninkus cukraus kiekį nurodyti pakuotėje, prievolės vykdymas buvo perkeltas 2016 metams. Vykdant šiuos reikalavius etiketėje turėtų būti nurodyta informacija apie produkto maistinę vertę, tokia kaip energetinė vertė, riebalų ir sočiųjų riebalų rugščių, angliavandenių, cukrų, baltymų ir druskos kiekiai. Ši maistingumo deklaracija gali būti papildyta nurodant skaidulinių medžiagų, poliolių, krakmolo ir kt. medžiagų  kiekius.  

  Nauji tyrimai parodė, kad sergantieji diabetu gali suvartoti 25–30 g cukraus per dieną nepadidindami gliukozės kiekio kraujyje. Labai svarbu šį kiekį tolygiai paskirstyti visos dienos eigoje, siūloma nevartoti rafinuoto cukraus, jį keisti sveikesniais maisto produktais tokiais kaip medus, fruktozė, tagatozė, maltitolis ar stevija. Pagrindinis saldiklių privalumas - juose nėra angliavandenių, todėl jie nedidina cukraus kiekio kraujyje.